Disse seks småskadene ville vanligvis kostet deg dyrt
Den hjerteskjærende lyden når du hører stolpen på parkeringsplassen skli langs siden på din nydelige bil er en følelse ikke noe du ønsker din verste fiende.
Uansett om du leaser eller om du eier er småskader en begredelig utgift. I det du hører skrapelyden fra stolpen kjenner du allerede at lommeboka tømmes for tusenlapper. For det som tilsynelatende er en liten skramme får en svimlende pris hos verkstedet.
Men forvil ikke! Det finnes en reparasjonsmetode som ikke benyttes hos alle tradisjonelle verksteder. Med smart-repair kan du i beste fall kutte ned 70% på reparasjonskostnaden.
I følge MPS Bilskade kan du spare tusenlapper på å velge riktig verksted på enkelte skader. Dette er de vanligste skadene som ellers ville vært dyre:
Riper i lakken
– Vi i MPS har reparert over 30.000 av typen mindre lakkskader i 2017. Mindre lakkskader reparert hos oss har en gjennomsnittlig besparelse på 60%, og den vanligste jobben koster kun kr 2750, forteller Petter Steensland i MPS Bilskade.
Grunnen til at MPS er billigere enn tradisjonelle verksteder er fordi de bruker Smart Repair-metoder. Dette er et samlebegrep for prosesser og spesialutstyr som begrenser materialbruk, driftskostnader og tidsbruk som sparer tid og penger – uten kompromiss i kvalitet.
Skal du levere inn leasingbilen, men er redd for småskader? Finn din lokale MPS Bilskade her.
Bulker uten lakkskade
– Bare i 2017 reparerte vi over 8000 småbulker. Hos tradisjonelle verksteder må man rette og lakkere hele panelet og betale full pris fra minimum kr 4000, men hos oss koster det fra kr 1500 å rette opp en parkeringsbulk, sier Steensland.
Denne metoden gjør det rimeligere fordi de klarer å «massere» ut bulken med hjelp av staker, lim og sugekopper og slipper dermed å lakkere. Dette kalles lakkfri bulkoppretting.
Plastskader
– Vi i MPS Bilskade reparer mange forskjellige plastskader hver dag. Vi sveiser og retter plast slik at våre kunder slipper å kjøpe nye og dyre deler.
Kantkjørte felger
Et brått møte med en snøkledd fortauskant kan gjøre skader for flere tusenlapper på felgen din. Den tradisjonelle løsningen ved kantkjørte felger er at kunden må kjøpe en flunkende ny felg. MPS’ småskadeeksperter vil heller reparere framfor å erstatte og en reparasjon koster fra 1500 kroner.
Interiørskader
Et uoppmerksomt øyeblikk kan bli dyrt. Kaffesøl på setetrekket i leasingbilen kan bli en kostbar affære.
– Vi har god erfaring med alle typer interiørskader. Ved å heller reparere og ikke gå til innkjøp av nytt vil vår kunde kunne spare tusenlapper. En reparasjon koster fra kr 2750 og sett opp mot å kjøpe nytt vil besparelsen være betydelig – i flere tilfeller opp mot 60-70%, forteller Steensland.
Ruteskader
–MPS reparerer små steinsprut før de utvikler seg til større sprekker som krever ruteskift. I tillegg har vi gratis reparasjon ved kasko eller delkasko.
Småskadeekspertene forteller at man i disse tilfellene også vil reparere og unngå innkjøp av nytt materiell. Derfor kutter man prisen med 60-70% sammenliknet med tradisjonelle verksteder.